Miksi Neste MY
uusiutuva diesel?

Ilmaston lämpeneminen johtuu CO2-raportti -julkaisun mukaan noin 80-prosenttisesti hiilidioksidipäästöistä, joista kolme neljäsosaa syntyy fossiilisten polttoaineiden käytöstä. Maailma ei voi kuitenkaan pysähtyä. Tarvitaan siis uusi suunta ja vähähiilisempiä ratkaisuja.

Neste MY uusiutuva diesel on tulevaisuuden ratkaisu, tässä ja tänään.

  • Suomalainen innovaatio
  • Valmistettu 100 % jätteistä ja tähteistä
  • Vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 90 %
  • Soveltuu kaikkiin dieselmoottoreihin

Ei kompromisseja laadussa

Neste MY vastaa käyttöominaisuuksiltaan parhaita markkinoilla olevia fossiilisia polttoaineita.

  • Korkea setaaniluku
  • Erinomaiset kylmäominaisuudet
  • Puhtaampi palaminen jättää moottoriin vähemmän karstaa
  • Auttaa pidentämään moottorin käyttöikää

Te tuotatte, me jalostamme

Suomessa myytävä Neste MY uusiutuva diesel perustuu Nesteen kehittämään NEXBTL-teknologiaan.

  • Valmistetaan yksinomaan jätteistä ja teollisuudessa syntyvistä tähteistä
  • Lähes mikä tahansa kasviöljy tai jäterasva käy raaka-aineeksi
  • Kaikki Suomessa saatavilla oleva eläinrasvajäte hyödynnetään valmistuksessa
  • Tuotekehityksen myötä raaka-aineina voidaan tulevaisuudessa hyödyntää entistäkin huonolaatuisempia jätteitä

Päästöjen vähentämisellä on väliä

Suomessa tieliikenne aiheuttaa noin kuudesosan ilmastonmuutosta kiihdyttävistä päästöistä. Tämän päivän kalusto liikkuu teillä vielä pitkään. Siksi polttomoottoreiden päästöjä vähentävät ratkaisut vaikuttavat olennaisesti hiilijalanjälkeemme.

Fossiilisten polttoaineiden korvaaminen Nesteen uusiutuvilla polttoaineilla vähensi maailman ilmastopäästöjä vuonna 2017 yhteensä 8,3 miljoonaa tonnia eli 8,3 miljardia kilogrammaa. Määrä vastaa kolmen miljoonan henkilöauton poistamista liikenteestä kokonaiseksi vuodeksi, joka on enemmän kuin vaikkapa Lontoossa on henkilöautoja.

Energialähteet vertailussa

Elinkaaripäästöjen laskeminen on hyvä tapa tarkastella ajettujen kilometrien hiilijalanjälkeä. Elinkaaripäästömallissa auton käytöstä aiheutuviin hiilidioksidipäästöihin lasketaan myös polttoaineen tai energian tuotannosta aiheutuvat kasvihuonekaasupäästöt. Näin saadaan todenmukaisempi kuva kuljetun matkan ympäristökuormituksesta.

Fossiilinen polttoaine

Raakaöljy pumpataan, lastataan tankkeriin ja tuodaan merien yli Nesteen jalostamolle Porvooseen tai Naantaliin, jossa öljystä tehdään polttoainetta. Välimatkat ovat pitkiä, mutta prosessi on viritetty huipputehokkaaksi. Raakaöljyn kuljetus ja jalostus lisäävät polttoainelitran päästöjä 18 hiilidioksidigrammaa per ajettu kilometri. Jos uudenaikaisen polttomoottoriauton kilometrikohtaisiksi hiilidioksidipäästöiksi määritellään 97 grammaa, kokonaispäästöksi tulee 115 grammaa kilometriltä.

Sähkömoottori

Suomessa sähköä saadaan uusiutuvista lähteistä, kuten vesi- ja tuulivoimasta, sekä uusiutumattomista lähteistä, kuten kivihiilestä. Kun otetaan huomioon Suomessa tuotettavan sähkön keskimääräiset hiilidioksidipäästöt, sähköautolla ilmastopäästöt ovat 29 grammaa hiilidioksidia ajokilometriltä.

100 % uusiutuva polttoaine

Uusiutuvien raaka-aineiden hiilidioksidi on peräisin jo ilmakehässä olevasta hiilidioksidista. Tästä syystä polttoaineen käyttäminen ei lisää hiilidioksidia ilmakehään. Sataprosenttisesti uusiutuvat jätteet ja tähteet kerätään eri lähteistä käsittelyyn jalostamolle. Keräys- ja jalostusprosessi tuo ajokilometrillä syntyviin päästöihin alimmillaan 12 grammaa hiilidioksidia. Siksi uudenaikaisella polttomoottorilla kokonaispäästöiksi tulee ainoastaan tuotannosta syntyvä 12 grammaa hiilidioksidia.

Lopputulos

Kun polttoaineen koko elinkaarivaikutus otetaan huomioon, jätteistä ja tähteistä valmistettu uusiutuva polttoaine vähentää kasvihuonepäästöjä jopa 90 prosentilla. Se tarkoittaa, että sataprosenttisesti uusituvista raaka-aineista tuotetulla polttoaineella ajaminen voi olla suurempi ympäristöteko kuin esimerkiksi sähköautolla ajaminen.

Tavoitteet on tehty saavutettaviksi

Suomessa on voimassa liikenteen päästöjen vähentämiseksi jakeluvelvoitelaki, jonka velvoittaa polttoaineiden jakelijat toimittamaan myyntiin vuosittain tietyn prosenttiosuuden biopolttoaineita. Vaadittava prosenttiosuus on 20 % vuonna 2020 ja 30 % vuonna 2030. Näin varmistetaan, että liikenteen päästöt vähenevät asteittain Suomen ilmastotavoitteiden edellyttämälle tasolle.

Läpimurto, joka muuttaa maailmaa.

Neste MY uusiutuva diesel on 100 % jätteistä ja tähteistä valmistettu innovaatio, joka vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 90 %. Ja mikä tärkeintä, voit valita sen jo tänään, tässä ja nyt.

Lue lisää

Suomalainen menestystarina

Neste on maailman suurin uusiutuvan polttoaineen tuottaja. Nesteen uusiutuva diesel pyörittää pyöriä Euroopassa, Pohjois-Amerikassa ja Aasiassa.

Lue lisää

Neste MY asiakkaita

Neste MY uusiutuva diesel on heti saatavilla oleva ratkaisu, joka pienentää kasvihuonepäästöjä jopa 90 % ja joka sopii kaikkiin nykyisiin diesel-moottoreihin. Siksi se on edelläkävijöiden valinta.

Lue lisää

Neste MY asemat

Suomessa myytävä Neste MY valmistetaan 100 % teollisuuden prosesseissa syntyvistä jätteistä ja tähteistä. Voit tankata sitä jo 35 asemalla. Etsi lähin Neste MY asemasi täältä.

Lue lisää